В Корана Аллах ни предоставя за прочит и размисъл много разкази, от които да се поучим. Преди нас е имало много поколения, които били унищожени, но в нашето съвременно общество примери от техния живот все още съществуват, въпреки че тяхната епоха е отминала. Бих искала да ви разкажа разказа, в който Аллах Теаля ни представя Карун – горделивеца. За тази история говори сура Касас, айети 76–83. Самото име на сурата, означаващо разкази, ни казва много неща.
„Карун бе от народа на Муса и ги потискаше. Но Ние му дадохме от съкровищата толкова, че група силни мъже едвам носеха ключовете му. Неговият народ му рече: „Не ликувай! Аллах не обича ликуващите [заради богатство]. И чрез онова, което Аллах ти е дал, се стреми към отвъдния дом, и не забравяй своя дял от земния живот, и върши добро, както Аллах ти е сторил добро! И не се стреми към развала по земята! Аллах не обича сеещите развала“. Рече: „Всичко това ми бе дадено само заради моето знание“. А не знаеше ли той, че Аллах погуби от поколенията преди него и по-силни, и по-богати? И не ще бъдат разпитвани престъпниците за греховете им.
И се показваше той пред своя народ с разкоша си. Онези, които желаеха земния живот, казваха: „О, да имахме и ние същото, което е дадено на Карун! Той има щастлива съдба“. А дарените със знанието казваха: „Горко ви! Най-доброто е наградата на Аллах за онзи, който вярва и върши праведни дела. Но ще я получат само търпеливите“. И сторихме земята да погълне него и дома му. И нито имаше кой да го защити от Аллах, нито можеше сам да се защити. А на сутринта онези, които довчера мечтаеха да бъдат на негово място, казаха: „Ах, наистина Аллах разпростира препитанието за когото пожелае от Своите раби и Той го свива. Ако Аллах не бе ни пощадил, би сторил [земята] и нас да погълне. Ах, неверниците никога не сполучват!“. Ще отредим отвъдния дом за онези, които нито искат да се възгордяват на земята, нито да рушат. Краят принадлежи на богобоязливите.“
И така, Карун бил от народа на Муса (а.с.), но знаем, че при всеки пратеник е имало отричащи и надменни хора, които не искали да последват писанията и пратениците – изпратени като оповестители. Карун бил от групата на потисниците, които искали да попречат на Муса (а.с.). Аллах Теаля го дарил с голямо богатство – толкова, че дори ключовете му били тежки за носене от неговите слуги. Разкошът и охолството, в което живеят така наречените „богаташи“, мамят хората по един необичаен начин, отделяйки ги от всичко духовно и пренасяйки ги в материалния свят, в който губят ум и разум. Ликуването за това, че имаш, а другите нямат, е нещо, порицавано в исляма. Всичко, което притежаваме, е на Аллах Теаля. И трябва да живеем със съзнанието, че както Той ни го е дал, така може и да ни го вземе, тук влиза всичко, което имаме. Народът на Муса (а.с.) го предупредил, че не трябва да ликува за богатството, с което го е удостоил Аллах, и да бъде добър към хората, така както Аллах му е направил добро. Този човек бил толкова високомерен, че влачел по земята одеждата си от високомерие. Но забравял, че богатството в земния живот не е признак за обичта на Аллах към нас, напротив, то може да бъде и обратното – средство, чрез което да спечелим Неговия гняв.
Богатството може да бъде път към благодеяние за нас. Защо Аллах Теаля е повелил да се дава зекят? Целта на зекята е едно материално и духовно почистване. Материалното се изразява в това да заделим онази част от имуществото ни, която се пада на нуждаещите се. Във всяко богатство бедният има дял. Ако богатите бяха щедри и даряваха този дял, по света нямаше да има толкова много протегнати ръце.
Една друга заблуда, в която живеем, е мисълта, че „заради знанието, което имам, Аллах ми даде богатство, аз го заслужавам“. Може би ни се струва, че благодарение на усърдната ни работа или знание сме това, което сме. Разбира се, това е така, но до определена степен. Забравяме ли, че ако Аллах не ни беше дал разум, ние нямаше дори да знаем кои сме? Ако Аллах ни лиши от ръцете и краката ни, коя работа ще ни достави удоволствието, което изпитваме сега? Можем да бъдем нещо само и благодарение на Аллах, защото Той е този, който дава нафаката на всеки – както на бедния, така и на богатия. И да не забравяме често срещания обрат в живота. Аз съм богат, имам много, няма такъв като мен – и в един момент колелото се обръща и аз нямам нищо! Но винаги можем да кажем: аз нямам много пари, но елхамдулиллях, признателен съм за всичко – успявам в живота.
В айетите се споменава за това как някои хора от общество, което живее по-оскъдно, желаят да бъдат като Карун и да притежават онова, което той има. Това е едно заболяване, наречено завист, което се среща и днес – той има голяма къща, защо само той да има и аз искам. Всъщност ние не знаем каква отговорност и тежест е да имаш голямо богатство, защото за всяко нещо ще бъдем питани.
Има една много поучителна случка, в която един беден човек влиза заедно с мъртвеца в гроба, за да спечели обещаното огромно богатство. Престрашил се, нямало какво да губи, влязъл, за да спечели. Дошли Мункер и Некир за разпита. Казали си: първо да разпитаме живия, тъй като починалият и без това ще си бъде тук, няма къде да избяга. Започнал разпитът, който продължил цяла нощ. Разпитът бил само за въжето, което живият притежавал като средство за носене на дърва. Въпросите били: „Откъде взе това въже, на кого е, какво ще правиш с него…“.
На сутринта той излязъл от гроба и трябвало да получи завещанието, което починалият бил оставил. Обаче за учудване на всички живият бедняк казал: „Не искам това богатство, за едно въже ме разпитваха цяла нощ, какво остава за това богатство?“.
Вярващите знаят, че най-голямото богатство е иманът. Човек, който е без иман, е като камила, загубила посоката си. Някои хора очакват да получат само в земния живот – и Аллах Теаля ще им даде, но вярващият мисли както за земния си живот, така и за отвъдния. Това е повелята на Аллах Теаля в Корана: „А някои от хората казват: „Господарю, въздай ни в земния живот!“. Няма дял за тях в отвъдния. А някои от тях казват: „Господарю, въздай ни добрина в земния живот и добрина – в отвъдния! И опази ни от мъчението на огъня!“ (ел-Бакара, 2: 200–201).
В хадис се разказва, че Карун и Муса (а.с.) се срещнали и всеки един от тях повелил на земята да се разтвори и да го погълне. Заповедта на Карун останала глуха и нечута. Когато Муса (а.с.) рекъл: „О, Аллах, заповядай на земята да има надмощие днес!“, Аллах му разкрил, че го е направил. После Муса (а.с.) казал: „О, земя, вземи ги!“. И тя ги погълнала и така погълнала Карун – владетел, дарен с много богатство, слуги, ездитни животни, което го погубило.
Всъщност не самото богатство унищожава и погубва един човек, а виждането за себедостатъчност. Както се казва в сура Аляк, айети 6–7: „Не бива! Наистина човекът неверник ще престъпи всякакви граници от това, че е счел себе си за самодостатъчен“.
Списание Мюсюлмани, брой 12, 2019
Автор: Исмие Исмаилова – Студентка във ВИИ
© Мюсюлманско изповедание. Всички права запазени.