Важността на вътрешната равносметка за мюсюлманина

 

Нефс или Душата (nefis) означава духа и смисъла на живота, но същевременно означава лоши и безполезни желания тъй като идва от капризите и амбициите на организма. Според Ислямската традиция душата се използва по скоро за означаване на източник на лоши,нелегитимни искания и желания. Затова борбата с желанията на душата е от жизненоважно значение за мюсюлманите,тоест правенето на вътрешно счетоводство.

Според Корана душата е отворена за дяволските съблазни –сура Ибрахим „И ще рече сатаната, щом делото бъде отсъдено: “Аллах ви даде истинното обещание. И аз ви обещах, но ви измамих. И нямах власт над вас, освен да ви зова, а вие ми откликвахте. Тъй че не упреквайте мен, а упреквайте себе си! Нито аз ще ви помогна, нито вие ще ми помогнете. Аз отхвърлях това, че ме съдружавахте с Аллах преди. За угнетителите има болезнено мъчение.

„И наистина Ние сътворихме човека и знаем какво му нашепва неговата душа. И Ние сме по-близо до него дори от сънната му артерия.

Битката между човека и неговата душа е най-голямата битка, чийто изход определя съдбата на човека в земния живот и отвъдния.

Аллах е създал душа (нефс) за всеки от своите деца, която повелява злото, за да изпита доколко е искрено поклонението му .Затова най-силните й качества са невежеството , угнетяването и скъперничеството . Затова нефса клони към лошото и бяга от доброто, и не обича трудността

"И ако жена се страхува от своя съпруг, от неприязън или отдръпване, не е прегрешение за тях помежду им да се помирят. Най-добро е помирението. В душата е заложено скъперничеството. И ако благодетелствате и сте богобоязливи сведущ е Аллах за вашите дела.

12. СУРА ЮСУФ (ЮСУФ) 53.И не оневинявам себе си. Наистина душата повелява злото, освен онази, която моят Господ помилва. Моят Господ е опрощаващ, милосърден.”

Поради това, нефс или душата ненавижда каквото и да е натоварване. Обича да получава дял от всяка извършвана дейност. Най-привлекателното нещо за душата е нейното усещане за върховенство и превъзходства над всичко около нея, за покоряването на сърцето и мобилизиранетo на неговите чувства за обслужване на собственото его. А сатаната стои зад нея, и възползвайки се от нейната глупост и скъперничество, й разкрасява делата, чрез които тя получава своите видими и невидими дялове. 

65. СУРА РАЗВОДЪТ (АТ-ТАЛАК) 11. Пратеник, който ви чете знаменията на Аллах разясняващи, за да изведе от тъмнините към светлината онези, които вярват и вършат праведни дела. Онези, които вярват в Аллах и вършат праведни дела, Той ще ги въведе в Градините, сред които реки текат. Там ще пребивават вечно. Аллах е приготвил за тях хубаво препитание.

Според Исляма всеки момент от живота и всички благословии се дават на човек но в отвъдния свят ще бъде поискана сметка за тях. Като изискване на разбирането за този тест човек е длъжен да прави постоянна равносметка за своя вътрешен свят. Постоянната равносметка която си правят Мюсюлманите е постоянно да се поставя под въпрос душевността им.Добрият мюсюлманин трябва да си прави самокритика и да преоценява действията си.Според резултатите да благодари на Всевишния са извършените благодения или пък да се покае за греховете си и дасе опита да се поправи.Това вътрешно счетоводство е важно начинание за мюсюлманите и спомага за пробуждането и проявата на сдържаност и става повод за преобразуването на мюсюлманина в добродетелен човек.

91. СУРА СЛЪНЦЕТО (АШ-ШАМС) 9.Сполучва онзи, който я пречиства. 10.А губи онзи, който се омърсява.

Според Исляма нефс не съществува отделно от човека,поради което борбата със страстите и амбициите е един вид изпит за човека. Който желае Рая, нека отдаде душата си на Аллах. Когато човек е победил своята душа означава че я е повел към Аллах.

Всевишният е заложил в човешката природа отрицателни качества като ярост, ненавист и разрушаващи страсти,но нито едно от тях не е успяло да надделее.Човекът трябва постоянно да ги контролира с желязната си воля и да живее  като волеви и духовно извисена личност.

В хадис, цитиран от Бухари и Муслим, Пратеника на Аллах казва: "Раят е обграден с онова, което не се нрави на човешката душа, а Адът - със страсти, разпалващи плътските желания на човека." С волята, която притежава, човек е в състояние да избере едно от двете. Съобразно своята воля, който желае, може да се превърне в блажен и да се стреми към Рая, а който желае, може да се превърне в злосторник и да върви по пътя към Ада.

За душите, които се стремят към рая, всяка спирка по този път е отделна врата към щастието, но често, въпреки духовната наслада, трудностите не се нравят на душата и превръщат пътя към Рая в почти непроходим за някои. Вървейки по него, някои се спират не могат да устоят на глада и жаждата, а други се боят за живота и богатството си и не могат да достигнат Рая, който стои само на няколко крачки от тях и ги очаква с цялата си прелест и великолепие.Но Всевишният ги предупреждава със следните думи:

59. СУРА ИЗСЕЛВАНЕТО (АЛ-ХАШР) 19.И не бъдете като онези, които забравиха Аллах Той ги накара да забравят себе си! Те са нечестивците

 

Вътрешната равносметка дава възможност за контролиране на страстите,амбициите и поведението на мюсюламните и спомага за прокарването на доброто и злото през собственото си съзнание.

 

 

Източник: TRT

 


© Мюсюлманско изповедание. Всички права запазени.