Видовете оруч

Възможно е да разделим видовете оруч на четири основни групи; фарз, ваджиб, нафиле и мекрух.

а) Оручът, който е фарз: Рамазанският оруч; казата (издължаването) на рамазанския оруч, който е изпуснат поради определена причина; оручът който се извършва за откупване (кефарет) са фарз.

б) Оручът, който е ваджиб: Обещаният „незир“, оруч (тоест, ако някой е обещал да говее в определено време, поради определена причина, за него е ваджиб да държи този оруч); издължаването на нафиле оруч, който е започнат, но поради определена причина е развален, също е ваджиб.

в) Оручът, който е нафиле: Всеки оруч, който се държи единствено за задоволството на Аллах извън тези, които са фарз или ваджиб, се приема за нафиле. Оручи, които са сюннет, мустехаб и мендуб, също влизат в категорията на нафиле оруча.

г) Оручът, който е мекрух: Държането на оруч в първия ден на рамазанския байрам и четирите дни на курбанския байрам е тахримен мекрух. Държането на оруч само в деня на арафе или само в петъчния ден, а също така и само в събота, е тензихен мекрух. Същото се отнася и за оруча „васл“(тоест да държи оруч и без да го разваля вечерта, да продължи говеенето и през следващия ден).

Месец рамазан и оручът, който е фарз

Аллах (с.т) в Свещения Коран ни съобщава, че рамазанът е месец за говеене. Държенето на оруч през този месец е задължително за мюсюлманите и се споменава в следния айет:

„Който от вас се окаже в този месец, да говееп през него...“

(ел-Бакара, 2: 18)

Държането на оруч от всеки разумен и пълнолетен мюсюлманин или мюсюлманка е задължително (фарз), освен при наличието на извинителна причина. Само хора, които са тежко болни и тези, които пътуват, могат да не говеят. Болните отговяват пропуснатите дни след като

оздравеят, а пътниците – като се върнат. Ако болният няма надежда, че ще оздравее, то тогава дава фидйе за всеки ден, в който не държи оруч, тоест храни всеки ден по един бедняк. Жените, които са в месечен цикъл (хайз) или следродилен период (нифас), през тези дни не държат оруч, а ги отговяват, когато имат възможност – ден за ден.

Който разговее, знаейки и умишлено в ден от дните на Рамазана, той е задължен да отговее и да плати кефарет. Кефаретът на оруча е говеене в продължение на два месеца без прекъсване, а ако няма сили за това– да нахрани 60 бедняка.

„О, вярващи, предписано ви е говеенето, както бе предписано и за онези преди вас, за да се побоите.“ (ел-Бакара, 2: 183)

а) Възнамерението (нийет) за оруч и неговото време

Както при всички останали ибадети, така и при оруча възнамерението е шарт (условие). Този, който не е направил нийет (възнамерение) за оруч, не се смята за говял, дори и да е гладувал и жадувал. Поради това възнамерението (нийет) е задължително, било то за фарз, ваджиб или нафиле оруч.

Времето за правенето на възнамерение при рамазанския оруч; говеенето, което е нафиле и фиксираният с време обещан оруч (незир), започва от края на деня и продължава до времето, наречено духа (тоест след изгрева на слънцето) на другия ден.

б) Ситуациите, при които е позволено да не се държи оруч

Недържането на оруч по време на Рамазана, когато няма никакво извинение, е от големите грехове. Но има и състояния, при които е позволено. При тези ситуации мукеллефът може да не говее или да развали вече започналият оруч. В общи линии извинените състояния, които разрешават недържането на рамазанския оруч, са следните:

• Болест. Мюсюлманинът, който се страхува от продължителното заболяване или влошаването му, при положение, че държи оруч, може да не говее. Той държи оруча, който е пропуснал след като оздравее – ден за ден.

• Старост. Възрастните хора, които поради напреднала възраст, нямат сили да държат оруч, също могат да не говееят. На мястото на дните, които са пропуснали, дават откуп – фидйе.

• Пътник. Човек, които по време на Рамазана религиозно е определен за пътник, ако иска може да не държи оруч. След това отговява дните, които е пропуснал –ден за ден. Но ако по време на пътуването не се затруднява, то тогава по-добре за него е да говее и да него ос-

тавя за каза.

• Жена по време на бременност или кърмене.

Жените, които са бременни или кърмят и се страхуватда не навредят на себе си или на децата, също могат дане държат оруч, но това трябва да е съчетано с лекар мюсюлманин.

• Силен глад и жажда. Ако някой, който говее, се опасява, че поради обществен глад или жажда неговото душевно и физическо здраве е в опасност– може да не говее докато проблема се разреши , а после трябва да отговява ден за ден.

• Ако човек върши работа, при която много се

претоварва и не може да издържа на оруча, той може да разговее и след това да прави каза дните, които е пропуснал. Но тук задължително трябва да споменем, че по принцип не е позволено и правилно мюсюлманинът да постоянства в работа, която му пречи за изпълнението на ибадетите му.

• Хайз и нифас. Жените, които се намират в месечен цикъл (хайз) или след родилно състояние (нифаз) не държат оруч. След това те издължават дните, които са пропуснали от Рамазана – ден за ден.


© Мюсюлманско изповедание. Всички права запазени.