Скъпи братя и сестри мюсюлмани,

 

В навечерието на месец Рамазан, когато очакваме милостта на Аллах, сме изправени пред предизвикателство, а именно да посрещнем Рамазан по необичаен начин.

Ако миналата година или преди един месец някой ни кажеше, че ще посрещнем Рамазан, но няма да отидем в джамиите, не само че нямаше да вярваме, но бихме се възпротивили, бихме защитили религията си, традициите си и пр. Естествено, това е похвално, но дали е достатъчно? Дали е необходимо и дали има смисъл да се противопоставяме на проява, която не можем да победим? Не трябва ли да направим нещо по-различно, след като ще посрещнем Рамазан по различен от изминалите години начин?

Геройство ли ще бъде, ако не се подчиним на призивите да не отиваме в джамиите?! В почти целия свят джамиите са затворени – няма джума намаз, няма теравих, няма мукабеле, няма ифтар с джемаата. Ако аз отида в джамията, въпреки че целият свят не ходи, какво ще означава тази постъпка от моя страна? Какво искам да заявя на света – станал съм герой, станал съм по-религиозен или какво?!

Тези и много други въпроси ангажират психиката ни в тези последни дни на месец Шабан. Мюсюлманите са убедени, че това предизвикателство е изпитание от Аллах Теаля, каквато и да е причината за него, който и да е  източникът му. Следователно, не е важно да направим нещо различно от това, което правят мюсюлманите по света, важното е в тази ситуация да направим така, че Аллах да бъде доволен от нас.

В тази ситуация е много важно да бъдем с Аллах, след това - да бъдем със себе си, да бъдем със семействата си, но заедно с това, да бъдем съпричастни с бедните – бедните материално и бедните духовно. Материалното подпомагане е по-лесно, защото по принцип социално слабите не отказват помощта, докато духовно бедните, и най-вече морално бедните, заслужават да им се обърне внимание, въпреки че ще бъде много трудно.

На този аспект трябва да обърнем внимание заедно с усилията да обърнем внимание на себе си. Както Рамазан е период, в който Аллах Теаля дава „промоция“, така и извънредното положение е един период, в който трябва да изпълним волята Му по различен начин.

Периодите не са безкрайни, нека се възползваме от тях по най-добрия начин!!! Аллах да приема ибадета на всички!

Амин.

 

 

д-р Мустафа Хаджи,

главен мюфтия на Република България


© Мюсюлманско изповедание. Всички права запазени.