Понятието „хасед“, което превеждаме като „завист“, е всъщност болест. Тя е духовна и душевна болест, която поражда дори физически проблеми. Освен това е причинител на обществени рани. Именно затова Коранът, който цели доброто и щастието на човека и обществото, с поучителни притчи – като на филмова лента – е представил зараждането и последствията на тази болест. Известният кораничен терминологичен речник „Муфредат“ дефинира понятието „хасед“ като „желание за отнемане на благото на заслужилия го“, допълвайки, че „понякога това желание е придружено от полагане на усилия за отнемането му“. Тоест става дума за чувство, което може да се превърне в реално действие.
Завистта е отличително качество на сатаната, което води човека към злото и падението, като го възпрепятства да види истината. В този аспект Коранът дава като лош пример някои израилтяни.
Болестта „хасед“, която според Мевляна „се е вселила в човешкото тяло“ още в началото на човешката история, ако не се лекува и изкорени, се предава на поколенията. Това поражда неспокойствие у човека в личен план. Завистливият никога не е щастлив. И да постигне нещо, което цели, не може да му се радва, както трябва. Дори да изпитва доза щастие от факта, че е отнето или изгубено онова, което е притежавал този, комуто завижда, то и това е „менте“ чувство – щастие от самоизмамата. А краят му е печал.
Вредите от завистта не се ограничават само в духовната сфера. Тъй като завистливият е под постоянното влияние на лоши чувства, във вътрешния му мир непрекъснато се произвежда негативна енергия. Според лечителите телесните болести се основават на натрупването на негативна енергия. А това значи, че завистта, която е вид душевен тумор, може да стане причинител на рак или друго физическо заболяване. Защото завистта разваля съня, подбужда страстите, причинява стрес, уморява прекомерно…
В основата на завистта стои високото мнение на човека за себе си и подценяването на другите. Затова тя дистанцира човека от останалите, дори в един момент го отблъсква от тях и го усамотява. А тези, които не могат да приемат това, стават лицемери. Мисля, че за това ни говорят и думите на Мухаммед (с.а.с.), който казва: „Вярата и завистта не съществуват заедно!“, защото лицемерието, двуличието са състояния на отслабване и изчезване на вярата.
Завистта, която преобразява човека, също така изтощава и отслабва обществото, тъй като унищожава братските чувства. Освен това причинява раздори, прекъсвайки каналите за предаване на правилна информация. Днес в основата на част от раздорите между мюсюлманите можем да открием завистта, ненадмогването на страстите, дори и при тези, които се наричат учени. Затова любимият ни Пейгамбер (с.а.с.), целейки обществения мир, спокойствие и стабилност, е заявил: „Не си завиждайте… Не се карайте заради злоба и ненавист; не си обръщайте гръб… О, раби на Аллах, бъдете братя!“.
Дайте тогава да се избавим от злокачествената болест „хасед“, изпълнявайки намаз, отправяйки дуа, задоволявайки се с това, което имаме, с търпение и обич!
Автор: Ведат Ахмед
Източник: списание „Мюсюлмани“