Не е възможна вярата в Аллах без вярата в Неговия Пратеник
Всевишният Аллах повелява: „Които не вярват в Аллах и в Неговите пратеници, и искат да отделят Аллах от Неговите пратеници, и казват: “Вярваме в едни и не вярваме в други”, и искат да поемат среден път, тези са истинските неверници. И приготвихме за неверниците унизително мъчение.” (ен-Ниса, 4: 150-151)
А в един хадис Расулюллах (с.а.с.) е повелил: „Който не вярва в мен, не е повярвал в Аллах…“ (Ахмед б. Ханбел)
Основните принципи на религията са „тевхид”, тоест вярата в единството на Аллах; „нубуввет” - вярата в Неговите пратеници и „меад” – вярата в съдния ден. Вярата в пратениците в същото време е една неразделима част от ислямската религиозна система.
Ако не повярваме в любимият ни Пратеник (с.а.с.), който е разяснил Свещения Коран, ние не може да бъдем истински мюсюлмани и да живеем изцяло ислямската религия. Защото този, който е повярвал в Пейгамбера е повярвал и в Аллах, а този, който го е отхвърлил е отхвърлил и Аллах. Вярата в Пратеника се изразява в това да се повярва и приеме всичко, което е донесъл от Неговият Господар. Затова вярата в единството на Аллах не е приета и достатъчна, без вярата в Неговите Пратеници.
При изговарянето на първото условие от имана – „келиме-и тевхид” или „келиме-и шехадет”, веднага след вярата в Аллах споменаваме и вярата в Неговият Пратеник (с.а.с.). Приемаме, че вярата в Аллах и вярата в Неговия Пратеник са неразделими, и че не е достатъчно да се повярва в Аллах, ако не се вярва в Неговия Пратеник. Това е така, защото в Свещения Коран Всемогъщият ни заповяда: „Кланяйте намаз!”, а ние не знаехме как да кланяме… После, взимайки за пример Неговия Пратеник, научихме как да се кланяме. Аллах ни заповяда да спазваме оруч, но ние не знаехме как, но научихме това от примера на Неговия Пейгамбер.
Пратеникът на Аллах е повелил: “Който ми се подчини, той се е подчинил и на Аллах, а който ми се противи, той се противява и на Аллах...” (Бухари) Също така е казал: „Който от сърце повярва и засвидетелства, че няма друг Бог, освен Аллах, и че Мухаммед е Негов пратеник, Аллах забранява огъня (джехеннема) за него.” (Бухари) Затова без да се повярва категорично в Аллах, в Неговия Пратеник и в това, което е донесъл, не може да се стане вярващ. А хадисите, в които се споменава, че този, който каже „Ля иляхе иляллах – Няма друг Бог, освен Аллах”, ще влезе в дженнета, се приемат като цялостно приемане на исляма и постоянството в него, а не буквално. Защото още от началото на ислямската религия до наши дни, мюсюлманите са единодушни, че приемането и потвърждаването на Мухаммед (с.а.с.) като Пратеник на Аллах е най-важната и непроменима основа на вярата.
Любимият ни Пратеник е учител в училището на милостта... Той е извор на милосърдие за хората, той е светлината на мъдростта и пътеводителят към истината. Ние видяхме и научихме от него най-добрите качества на човечеството като обич, състрадание, лоялност, истина, справедливост, правосъдие, надеждност, скромност, смелост; и това да бъдем раби на Аллах и да не служим на други, освен Него.
Вярата в Пейгамбера трябва да бъде потвърдена както с думи, така и с действия и поведения. Тя не се състои просто от поставяне на ръцете върху сърцето, когато се изговаря името му, а в това да го обичаме повече от всичко, да изпълняваме заповедите на Аллах, които той донесъл и да правим салеват, когато се споменава името му. Когато един човек последва Пратеника, това означава, че е последвал правия път, от който Аллах е доволен.
Затова който иска да стане добър мюсюлманин, нека следва неговото напътствие. Който иска да бъде от обичаните раби на Аллах, нека следва неговия път. Защото нашият Господар е събрал в него всички добри качества, които иска да вижда в рабите Си.
„Който приеме Аллах за Господар, ислямът за религия и Мухаммед (с.а.с.) за раб и пратеник на Аллах, той е вкусил сладостта на вярата.” (Ахмед б. Ханбел)