ПЛУРАЛИЗМЪТ Е ПРИЕМАНЕ НА РАЗЛИЧНИЯ И ТОЛЕРАНТНОСТ КЪМ НЕГО

 

 

Ислямът предоставя на човекавъзможността сам да избира своята религия. Доказателство за товае следният айет: „И ако твоятГосподар пожелаеше, на земята щяха да повярват всички доедин. Нима ти ще принудиш хората да повярват?“ (Юнус, 10:99). И в сура Кехф, айет 29, Аллахказва: „И кажи: „Истината еот вашия Господар. Който желае, да вярва, а който желае, даостане неверник!“. От тези айети се стига до извода, че Аллах нее пожелал да се намесва в личнияизбор на човека, защото след товачовек ще носи отговорност затози свой избор. Като прибавимкъм това и всеизвестния айет:„Няма принуда в религията.Отличи се вече истината отзаблудата“ (ел-Бакара, 2: 256),още повече изпъква горепосоченият факт.

В днешно време четем, чуваме за хора, които, след като не сабили удовлетворени от религията, която години наред са изповядвали, преоткривайки оригиналната си същност и природа,се завръщат исляма. Това преминаване от една религия към другани говори и за друго нещо – чечовекът има разум, воля, избор исвобода на религия.

Съществува хадис, който гласи, че всяко дете се ражда с вродена вяра (като мюсюлманин),а впоследствие, под влияниетона родителите си, се превръща вюдей, християнин или съдружаващ. От хадиса се разбира, че имасилно влияние на семействотовърху избора на религия на детето, както и че вярата е вроденау човека и религията може да сепромени. Впоследствие всеки човек избира религия със свободнопроявена воля и вътрешно убеждение. Наистина волята принадлежи лично на човека, но тазиволя се повлиява от различнифактори, които формират убеждението и са фактор при изборана религия. Най-важният факторпри избора на религия безспорно е семейството. Според исляма каквато и религия да избере иизпълнява човек, той никога неможе да промени природата си давярва.

Всеизвестно е, че децата ощеот ранна възраст започват постоянно да задават въпроси, свързани с религията, и търсят отговорна онова, което се случва околотях. Също така обичат да подражават и имитират това, коетовиждат. Особено когато живеят вмултирелигиозни общества, децата свикват да живеят с различнипо религия и етнос деца. По тозиначин се формира мисленето иразбирането за мултирелигиозни общества и благосклонносттаза приемане на различния. Товае в съответствие с думите на Мухаммед (с.а.с.), които се съдържатв айета: „Вие си имате вашатарелигия и аз имам своята религия“ (ел-Кяфирун, 109: 6).

Плуралистичните общества садостатъчен показател за това, чеможе да съжителстват различнирелигии, като последователитеим проявяват толерантност едникъм други и живеят в мир и разбирателство. В Свещения Коран,в сура Рум, айет 30, Аллах казва:И обърни своето лице към религията правоверен, къмприродата, според която Аллах е създал хората! Творението на Аллах е неизменно. Товае правата вяра. Ала повечетохора не осъзнават“.

Ние сме убедени, че използването на сила за принудителноналагане на дадена религия поникакъв начин не е свързано сисляма. В мюсюлманското общество винаги е съществувалплурализъм и това дава възможност на човека да научаваповече за другите религии и данаправи своя избор за религия,и да бъде толерантен към изповядващия различна религия.Дори по времето на нашия Пратеник Мухаммед (с.а.с.) веднъжсподвижниците му били принего, когато минали хора, коитоносели мъртвец. Тогава Пратеника (с.а.с.) станал на крака взнак на уважение. Като го видели сподвижниците му, и те станали, обаче след като отминалихората, носещи мъртвеца, единот сподвижниците попитал запричината за правостоенето им,т.е. за проявеното уважение къммъртвец, който бил юдей. Пратеника (с.а.с.) им отговорил, че„все пак той също е човек“. Товае достатъчен показател за толерантността и уважението къмчовека като висше творение,заслужаващо уважение. Според една мюсюлманска мисъл:„Ислямът е религия за човеци“.Затова индивидът преди всичкотрябва да бъде човек, тоест даспазва универсалните човешкикачества като справедливост,милост, хуманност и др. Човектрябва да приема различниякато богатство. Колкото повечеи различни са розите в един букет, толкова по-хубав и красиве той. Такова трябва да е и разбирането за мултирелигиознитеобщества.

 

Автор: Д-Р АХМЕД ЛЮТОВ - ЕКСПЕРТ ОТДЕЛ „ВЪТРЕШЕН ОДИТ“

Списание МЮСЮЛМАНИ

 


© Мюсюлманско изповедание. Всички права запазени.