По следите на прабългарите от Стара Велика България и волжките българи в Татарстан
Първите ни спомени от часовете по родинознание някога, и история малко след това са свързани с поучителната история за хан Кубрат и синовете му. Да, историята със снопа пръчки, които се опитват да счупят Батбаян, Котраг, Аспарух, Кубер и Алцек. Никой от петимата синове на хана не успява да счупи пръчките в снопа. Тогава владетелят казва да се опитат да ги чупят една по една. Братята без никакво усилие се справят с новата задача. Но мъдростта идва след това: „Деца мои, въпросът не е в чупенето, а в поуката. Ако след моята смърт петимата останете задружни като в един сноп, никой няма да може да ви надвие. Ще можете да запазите държавата, да я разширите, за да пребъде тя вечно. Ако се разделите, вашите врагове поотделно могат да ви пречупят много лесно.“ казва старият хан Кубрат.
Историята оттук нататък ни е позната, почти. Знаем, че в земите на Стара Белика България останал само най-големият син Батбаян. Кубер се настанява в аварска Панония, Алцек достигнал до земите на Северна Италия. А хан Аспарух с племето си оногундури тръгнал на северозапад, „последователно преоодолявайки реките Днепър, Днестър, Бут и се установил на една значителна гранична територия с Византия, която обхващала днешна Молдова, а на юг слизала до делтата на Дунав.“ Така започва историята на Дунавкса България, която днес наричаме Република България.
Но къде остава петият син, Котраг? Той тръгнал на североизток и се настанил в земите на Средна Волга, където през 7. век създава независима българска държава, наричана Волжко-Камско българско ханство, или само Волжка България. Именно за нея се разказва в книгата на д-р Исмаил Джамбазов „Волжките българи - първи мюсюлмани от тюркските племена“.
„След много премеждия, катаклизми и войни оцелели три български държави - Велика България, Волжка България и Дунавска България.“ уточнява авторът.
Какво иска да каже с думите си: „За разлика от нашите родни братя от Дунавска България, които са приели християнството, ние преди тях сме приели исляма и, елхамдулиллях сме мюсюлмани днес.“ академикът Шаукат Богданов от република Татарстан?
Изпратил ли е Пратеникът Мухаммед (с.а.с) писмо до владетеля на Волжка България, в което го призовавал към Исляма? Кога волжките българи приемат исляма? Как се развиват събитията около българските ханства тогава? Авторът търси отговори на тези и още много други въпроси засягащи епохата и събитията от нея.
Юзлем Тефикова