Мюсюлманка със синдром на Даун – вдъхновение за своите ученици със същата диагноза

 

 

През последните месеци за нея разказаха някои световни медии. Тя стана обект на внимание в редица ислямски сайтове. Историята й действително е впечатляваща и си струва да бъде „чута” и от мюсюлманската общност в България. Затова ви я представяме.

Тя е Хиба ал-Шарфа. 27-годишна мюсюлманка от Палестина. Това, което я различава от останалите, е, че има една хромозома в повече от тях. Или казано иначе – живее със синдром на Даун. И е учител. Обучава деца… Които също са със синдром на Даун. Хиба преподава към асоциацията „Право да живееш” в източната част на Газа. Това е единствената формация, която вече близо 20 години посвещава работата си на хората със синдром на Даун в Газа и се бори в посока на това те да бъдат включени като равноправни членове на обществото. Асоциацията им осигурява рехабилитация, достъп до образование и помощ за по-успешна интеграция.

Един от ключовете за успеха на Хиба ал-Шарфа е подкрепящата семейна среда. Момичето е родено в Обединените арабски емирства, където родителите й научават за нейното състояние.

„Свързахме се с приятели от Великобритания, за да ни изпратят книги, списания и наръчници от Асоциацията на хора със синдром на Даун.” – споделя за електронната медия Еlectronicintifada.net Нуха Абу Шабан, майка на Хиба. „Баща й ми ги преведе, за да разбера и науча как да откликвам на нуждите й по най-добрия начин.”

Благодарение на подкрепата, която среща, Хиба получава възможността да даде израз на креативността и академичността си и да сбъдне една своя мечта. Така тя става професионален учител към асоциацията, на която самата тя по-рано е била възпитаник.

Към „Правото да живееш” към момента се обучават около 400 палестинчета със синдром на Даун. Хиба работи с ученици в първи и втори клас, на които преподава математика, английски език, арабски език, наука, творчески занятия и други.

Учителката споделя, че най-голямо предизвикателство в работата й са отношенията между учениците, тъй като някои са инатливи и неподатливи на контрол, трудно им се преподава. Но тя е удовлетворена и щастлива, въпреки трудностите. А учениците имат най-добрия пример пред себе си – защото учителката им е една от тях, най-добре разбира какво чувстват и преживяват.

 

 

Същевременно Хиба е успяла да пребори социалната стигма и да се докаже като равноправен член на обществото. И не рядко учениците й споделят, че искат да станат именно като своята преподавателка.

Към момента Хиба има дребни смущения в говора. Но пък разполага с много добра памет. Освен да работи с децата, Хиба харесва да наизустява поеми от Имам аш-Шафи. Получила е множество награди за поетичните си рецитали.

„Надявам се”, споделя Хиба аш-Шарфа, „че обществото може да ни приеми такива, каквито сме. Вероятно историята ми би могла да промени някои негативни нагласи, които хората имат към нас.”

 

 

Автор: Л. Чаушева

Снимки: Имад Шаад

 


© Мюсюлманско изповедание. Всички права запазени.