Размисли върху уникалността на Корана

 

Защо Коранът е уникален?

В името на Аллах, Всемилостивия и Милосърдния!

„Алиф. Лам. Ра. Тези са знаменията на ясната (разкритата) Книга. Ние го низпослахме ­като Коран на арабски, за да проумеете!“

(Сура „Юсуф“, ает 1-2)

Кораничната достоверност, низпославане и авторство са теми, ставали обект на спорове още от самата поява на Свещената книга. В тези спорове са се включвали специалисти от различни научни сфери. Единствено много изследователи от западни и източни школи по метода на рационалната дедукция са достигнали до извода, че Коранът – това е уникална книга, която не може да бъде написана от човек. До такъв извод мислителите са достигнали, оповавайки се на определи факти.

1)  Коранът не би могъл да бъде написан от арабите, защото в момента на откровенията, славейки се със своите „лингвистични таланти“, не се могли дадат отговор на предизвикателството да съчинят нещо подобно. Това те са признали сами.

2)  Коранът не би могъл да бъде написан от неараби, защото езикът на Корана е арабски и е необходимо неговото съвършенно познание за написването на подобен текст.

3)   Коранът не би могъл да бъде написан от Пратеника (с.а.с.), защото:

·      Пророкът (с.а.с.), независимо че е бил арабин, не е имал такъв талант и познание.

·      Арабските лингвисти никога не са му приписвали авторство на Корана.

·   Пратеникът на Аллах (с.а.с.) е преживял много тежести в живота и изпитания: умирали са му деца, близки, негови сподвижници са били измъчвани, гонили ли са го и обвинявали. Но тези мъки и страдания не са отразени в Корана. Невъзможно е човек да премине през толкова много неприятности и да не ги огрази в това, което пише. Коранът е съхранил своето съвършенство, мъдрост и безпристрасност и тематическо разнообразие в текста от първия до последния айет.

·    Коранът е литературен шедьовър, който не се нуждае от редакция или преработка. Всеки айет е бил низпослан във връзка с определени събития и никой не ги е редактирал. В човешките произведения често се прибягва до изменения и доработки, за да бъдат доведени до съвършенство. За Корана това не е необходимо.

·    Текстът на хадисите се отличава по стил от текстовете на сурите. Как би било възможно един човек в продължение на 23 години да се изразява с различни стилове? Съгласно съвременните изследвания това е физиологически и психологически невъзможно.

·    Всички видове на човешкото изразяване може да бъдат имитирани. Коранът сам по себе си се явява оригинал, на който не е възможно да се противопостави друго произведение.

4)  Коранът не би могъл да бъде написан от същества от рода на джиновете или духовете, тъй като основната вяра в тяхното съществуване се явява самият Коран. Тяхното съществуване е основано на текста на откровението, а не на емпирични данни. Ако Коранът е написан от други същества, то се налага да докажат отначало неговото съществуване и да докажат истинността на откровенията в Свещената книга. В този случай отпада необходимостта от използване на метода на дедукцията. Така както убедеността в съществуването на джиновете и духовете се основава само на вярата, то вярването в тях предполага и вярване в Корана, в който се говори за тях.

5)  Коранът може да има само Божествен произход, тъй като единственото предположение, логически обосноваващо всички останали въпроси е свързано с Корана. Другите предположения не дават на въпросите убедително и достоверно обяснение.

 

Автор: Ася Гагиева 

Източник: Islam Today

 

 

 


© Мюсюлманско изповедание. Всички права запазени.