Главният мюфтия д-р Мустафа Хаджи: Възпитанието на децата е право и задължение на техните родители

 

В нашето съвремие сме свидетели на опити да се търсят заместители на родителите и на това хората, и в частност децата, да биват отъждествявани с предмети и да бъдат оценявани с парични средства. Това противоречи на човешката природа, както и никак не се вписва в принципите на ислямската етика. Този факт може да бъде потвърден от няколко принципа.

Първо: Родителите - и в частност майката, не може да бъде заменена нито от приемни родители, нито от социални служби или организации, защото детето има необходимост от майчини грижи, изпълнени с обич и духовност. В каквито и трудни условия да се намира детето, то се чувства удобно и уютно под покровителството и грижите на майката, а не на някой друг, та дори и този друг да му подсигури лъскави играчки или „добри условия“. Така наречените добри условия може да са добри в очите на някого, но те не са тази уютна среда за детето, което трябва да живее в тях. По-възрастното поколение добре знае условията, в които е  живяло и е било възпитавано, но познава и щастието, което е изпитвало в детството си. Казано накратко, тук не става въпрос нито за дисциплина, нито за норми, тук става въпрос за духовност и душа, която родителите са дали на децата си и те трябва да продължат да възпитават тази духовност денонощно, а не с налагане на някакви норми от някого.

Второ: Коран-и Керим е ориентир, който спомага на хората да се движат в правилна посока. Ако човек загуби ориентира си, той е загубил себе си. Практиката показва, че когато човечеството се отклони от пътя на Корана, се сдобива с много горчиви плодове. Така ще стане и сега, ако хората не се съобразят с принципите на Свещената книга. Но нека не забравяме, че този път става въпрос не за справедливост, нито за материална печалба, нито за опазване на околната среда, а за запазване на наместника на Аллах Теаля на земята.

Нека да видим какво казва Аллах за възпитанието на децата, които следват своите родители:

„Към онези, които вярват и тяхното потомство ги последва с вяра – ще присъединим към тях потомството им и не ще отнемем нищо от делата им.“

(Свещен Коран, Сура „Планината“:21)

Много важно е да обърнем внимание на израза „и тяхното потомство ги последва“, защото тук става въпрос за предаване на ценности, които са генетично заложени в родителите, а не в чужди хора или организации.  На практика се знае, че дори животните следват родителски инстинкт, който дава възможност на младото поколение да възприеме нормите и начина на живот на своите родители.

Трето: С отнемането на деца от родителите им и даването им на приемни семейства или социални организации се обезсмисля човешкото достойнство и неговото превъзходство над другите творения на Аллах Теаля. Това отнемане и осиновяване е вид завръщане към робството, което е исторически отминало и което е приравняване на човека със стока, която се продава и купува.   

Четвърто: Може ли някой да си представи едно дете, което е израснало без родители или по-точно - без родителски грижи?! Как самото то един ден ще може да бъде родител и ще може ли да се грижи за децата си?! И още нещо, какво общество и каква нация ще се очаква от хора, които са загубили генетично заложените си ценности?

Това да се отнеме детето от родителите му и да се възпитава в друга среда (каквато и да е тя) е поредния отпит да бъде променена човешката природа, за която Аллах Теаля казва:

„И обърни лице към религията – правоверен - към природата, според която Аллах е създал хората!...“

(Свещен Коран, Сура „Ромеите“:30)

Докато промяната на човешката природа е спомената като дело на шейтана в друг айет:

„...И ще им повелявам да изменят творението на Аллах...“

 

(Свещен Коран, Сура „Жените“:119)

Нито една религия не позволява гавра с най-съкровените чувства на хората, каквито са родителските.

Философията на исляма е ясна:

„Възпитанието на децата е изконно право и задължение на родителите.“

 

д-р Мустафа Хаджи, 

главен мюфтия на мюсюлманите в Република България

 


© Мюсюлманско изповедание. Всички права запазени.