Комисията по фетва към ВМС проведе редовно заседание и излезе с нови официални фетви
Комисията по фетва към Висшия мюсюлмански съвет (ВМС) проведе свое редовно заседание на 17 септември (вторник) тази година. Разгледани бяха актуални въпроси, касаещи живота на мюсюлманина в съвременното общество. В резултат на проведеното работно заседание комисията излезе със следните фетви:
1. Позволено ли е лечение чрез лекарства, които съдържат харам продукти?
Фетва: Продукти и лекарства, които съдържат харам, не са разрешени да се използват за лечение, освен в случаите, когато лекарството, съдържащо харам съставки, няма алтернатива и е животоспасяващо за болния.
И Всевишният Аллах знае най-добре!..
2. Позволено ли е да се тегли кредит от банка, която работи с лихва?
Фетва: Лихвеният кредит е забранен (харам), освен в случаите, когато се тегли за неща, без които човешкият живот е немислим или пък за животоспасяваща нужда.
В Свещения Коран Аллах казва:
„Аллах лишава лихвата от благодат, а надбавя за милостинята. Аллах не обича никой неблагодарник, грешник.”
(Свещен Коран, Сура „Бакара“:276)
И Всевишният Аллах знае най-добре!..
3. Позволено ли е сурогатното майчинство? Ако не е позволено, позволено ли е осиновяването?
Фетва: Сурогатното майчинство не е позволено. Позволено е инвитрото, при което се взима яйцеклетка и сперматозоид от законни съпрузи. И след като те бъдат оплодени в епруветка, оплодената яйцеклетка се връща в утробата на законната съпруга, за да износи и роди плода. Осиновяването също не е разрешено.
И Всевишният Аллах знае най-добре!..
4. Позволено ли е човек да се кълне, за да докаже или да отрече действията си?
Фетва: Позволено е човек да се кълне, за да докаже невинността си.
И Всевишният Аллах знае най-добре!..
5. Позволено ли е да се направи аборт, поради мнението на лекари, че детето ще се роди недъгаво?
Фетва: Не е позволено пристъпването към аборт поради каквато и да е било причина, тъй като става въпрос за отнемане на човешки живот. Единственото нещо, при което се позволява абортът, е, когато плодът застрашава живота на майката.
И Всевишният Аллах знае най-добре!..
6. До колко може да се съобразяваме с традициите и обичаите?
Фетва: Традициите и обичаите в Шериата (ислямското право) се наричат „Урф“. Почти всички ислямски учени използват в своите шериатски постановления (Ехкям) „Урф“ като довод, при условие че той не противоречи на основните шериатски доводи като Корана и Сунната. Той се използва като довод и в някои ибадети, и в някои муамелят (взаимоотношения).
Примери в ибадетите:
- В раздел чистота: По отношение на водата, коя се смята за малко и коя много, когато попадне в нея нещо мръсно.
- В раздел намаз: Кое се смята за много излишно мърдане и кое малко. С какви дрехи да се кланя намазът и др.
Пример в муамелят е размерът на мехира в никяха:
И Всевишният Аллах знае най-добре!..
7. Трябва ли да се съобразяваме с мнението на учените, когато търсим отговор на даден въпрос, или трябва да търсим отговор само в Корана и Сюннета?
Фетва: Основните доказателства в исляма са Корана и Сюннета и те са основните източници, върху които се изгражда ислямското право. Когато е необходимо да се търси решение на даден въпрос, най-напред трябва да се търси в Коран-и Керим, след това в сюннета на Мухаммед (с.а.с.) и след това - в другите източници.
Дали всеки може да разбере правилно Корана и Сюннета и да не се съобразява с начина, чрез който учените са стигнали до решение по същия въпрос? Това е въпрос, който е предизвиквал спор между мюсюлманите. Прави впечатление, че принципно между учените почти няма такъв спор. Учените винаги търсят мнение на други учени, каквато и да е степента на тяхното образование и особено на учени, които са живели в по-ранен период. Онези, които смятат, че науката е много евтина стока или смятат, че знаят всичко, поставят под съмнение не само мнението на учените, но като цяло източниците, на които се основават шериатските въпроси.
Това, което е необходимо да се отбележи, е, че не всеки притежава знание, за да прави иджтихад и да тълкува Корана, поради което е наложително да се търси мнението на учените и най-вече на имамите на четирите мезхеба по въпросите, които касаят нашия живот, бит и култура, тъй като религията и по-точно ислямът урежда всички сфери на човешкия живот. Отхвърлянето на този принцип означава приемане на исляма за незавършена религия, респективно приемане на мнение, че Аллах Теаля не е поставил принципи в човешкия живот.
Не бива да пропуснем и въпроса дали трябва да се следва даден мезхеб. Да, следването на мезхеб е необходимо, без да се изпада в крайности и фанатизъм, както и да не се прибягва към сляпо подражание на който и да е мезхеб. Необходимо е да се знае, че мезхебът има за цел да улесни разбирането на исляма и прилагането му, а не да насажда фанатизъм. Поради тази причина, ако е необходимо по даден въпрос да се приеме мнение на учени от мезхеб, различен от този, към който се придържа дадено лице, то трябва да стане или защото е убеден, че доводите на учените от друг мезхеб са по-убедителни, или защото е изпаднал в положение, което не му позволява да приложи исляма по начин, който е възприет от неговия мезхеб.
Крайно неприемливо е да се подценяват учените и тяхното мнение, само защото някой е научил няколко айета и няколко хадиса, без да знае на какво се позовават учените, които са изразили становище по даден въпрос. Както е неприемливо да се отричат мнения на учени, които не са от мезхеба, който следват някои хора. Нещо повече, учени като Ибни Теймийе, Ибни Каййим, Мухаммед ибни Хасан Еш-Шейбани и много други са личности, които са имали знание да се отделят от мнението на техните имами и да основат друг мезхеб, но никой от тях не го е направил, защото целта им не е била да се обявят за имами, а да бъдат в услуга на исляма и мюсюлманите.
И накрая, не може да се пропусне въпросът за единството на мюсюлманите, което е фарз и не бива да се жертва, за да се приложи сюннет или мустехаб и пр. Необходимо е да се има предвид, че нашето съвремие изисква да се обърне сериозно внимание на факта, че единството е наложително и заема второ място след вярата (имана). Учените трябва да се обединят около такова становище, за да се предотврати прокламирането на мнения и становища на хора, които нямат достатъчно познание и всяват раздор в редиците на мюсюлманите, без да си дават сметка за последствията от тези действия.
И Всевишният Аллах знае най-добре!...
8. Може ли да се прави развод по телефон?
Фетва: Може да се прави развод по телефон, тъй като не е важно по какъв начин съпругът предава информацията на съпругата си за развод.
И Всевишният Аллах знае най-добре!..
9. Може ли да се иска обезщетение при трудова злополука?
Фетва: Разрешено е да се иска обезщетение при трудова злополука, при условие че нещата бъдат описани по честен и справедлив начин, без да се ощетява правото нито на работника, нито на работодателя.
И Всевишният Аллах знае най-добре!..
© Мюсюлманско изповедание. Всички права запазени.