Покриването (Тесеттюр)
Думата „тесеттюр“ произлиза от корена на арабския глагол „се-те-ре“ и речниковото значение на думата е; покриване, скриване, скриване в нещо или зад него. А ислямската фъкъхска терминология „тесеттюр“ означава, мъжът или жената да покрият срамните части от тялото си, които според религиозните правила не трябва да се виждат от чужди хора.
Тези части от тялото, които мюсюлманинът трябва да покрива, и които са забранени да се виждат от останалите се наричат „аврет“. Учените са единодушни, че когато на определено място се намират хора от двата противоположни пола, и бракът между тях е допустим (т.е. ако не са близки роднини като баща и дъщеря, майка и син и т.н.),то покриването на срамните части от тялото, които според религиозните правила не трябва да се виждат от чужди хора е задължено - фарз. А мнозинството от учените са приели, че човек дори и да е сам, пак трябва да спазва етичните норми и да се покрива. Според това; ако някой остане сам в една стая и при наличие на чисти дрехи, кланя намаз в голо състояние, то намазът му не се приема. (Виж: Ибн Абидин, Редд-юл-мухтар, I, 375).
От казаното по горе се разбира, че освен в банята, тоалетната и по време на полово сношение, мюсюлманинът се задължава да покрива своя аврет, било то по време на намаз или извън него.
Посочвайки, че необходимостта от покриването започва още с първите хора Адем и Хавва, и че разголването е нещо грозно и неприето, в Свещения Коран, Аллах Теаля повелява: „О, синове на Адам, да не ви замае сатаната, както извади вашите родители от дженнета, смъквайки от тях одеждата, за да им покаже срамотиите…“ (ел-Араф, 7:27) „О, синове на Адам, спуснахме ви одежда, за да скрива срамотиите ви, и за украса.
Ала одеждата на богобоязливостта е най-доброто. Това е от знаменията на Аллах, за да се поучите.“ (ел-Араф, 7:26) Чрез покриването – тесеттюр, религията цели предпазването на индивида от чуждите погледи, неговото целомъдрие и избягването на незаконните сексуални желания.
Но основната цел поради която се покриват вярващите мъже и жени трябва да бъде спечелването задоволството на Всевишния Аллах. Защото изпълнението на неговите заповеди и забрани са ибадет.
Джемал Хатип