Противоречията около настъпването и края на Рамазан обсъждаха на конгрес в Истанбул
Един от проблемите, с които се сблъскват мюсюлманите всяка година, е свързан с точните дати съответно на настъпването и края на Рамазан. Около 200 видни ислямски теолози от общо 60 страни търсиха решение на този проблем в Истанбул в периода 28-30 май. Подобен форум е провеждан неколкократно, но до момента не са постигани задоволителни резултати. Въпреки различните мнения на форума, участниците се обединиха около няколко точки:
1. Началото на Рамазан и началото на Шеввал се определят от фазата на луната, което се удостоверява както чрез наблюдение с невъоръжено око, така и чрез телескоп.
2. Виждането на луната е доказателство, при положение че не противоречи на астрономическите изчисления, които са неоспоримо доказателство за появата на луната.
3. Астрономическите изчисления са засегнати а айети в Корана, някои от които:
- „Слънцето и луната се движат по изчисления.” („Рахман“:5)
- „Той е, Който стори слънцето блясък и луната – сияние, и я отмери по фази, за да знаете броя на годините и изчислението.” („Юнус“:5)
- „И сторихме деня и нощта да бъдат две знамения. И изличаваме знамението на нощта, и сторваме знамението на деня да озари, за да търсите благодат от своя Господ и да знаете броя на годините и изчислението...” („Исра“: 12)
Разбира се, в рамките на конгреса се появиха и разногласия, които касаят изгряването на луната в Америка. Появиха се мнения относно започването на Рамазан в един и същи ден в целия свят, ако луната бива видяна на което и да е място на земята. Мнението на огромното мнозинство бе, че Рамазан и Байрам трябва да се обявят в еди и същи ден в целия свят, ако са налице гореспоменатите условия.
България бе представена от главния мюфтия Мустафа Хаджи, който се присъедини към мнението на мнозинството учени.