Духовното образование е фактор за мира и сигурността
Главно мюфтийство организира двудневна работна среща за ръководителите и преподавателите на мюсюлманските образователни институции на 25-26 март в Момчилград. Участие в мероприятието взеха около 30 педагози и теолози от Главно мюфтийство, Висшия ислямски институт, трите средни мюсюлмански училища и курсовете за имами. Гости на форума бяха председателя на Висшия мюсюлмански съвет Ведат С. Ахмед и членове на Комисията по образование към ВМС, а специален гост бе проф. М. Шевки Айдън, който е преподавател по педагогика на религиозното обучение в университета в Кайсери, Турция.
Целта на семинара бе анализиране на учебните планове и програми на едногодишните курсове за имами, както и обсъждане на методите и техниките за обучение в тях.
С любезното домакинство на ръководството на СОДУ Момчилград участниците имаха възможността да представят бележките, критиките и очакванията си относно процеса на обучение и резултатите от него в курсовете за имами в гр. Шумен и с. Устина. те подготвят на година между 30-40 имами, които посрещат потребностите на мюсюлманите в страната, особено там където липсват имами, възпитаници на ВИИ или СОДУ.
Пред участниците председателят на ВМС Ведат С. Ахмед заяви, че ефективната образователна дейност изисква постоянно обновяване и актуализиране на знанията и уменията на педагозите, програмите и методите на обучение. Освен това подчерта, че курсовете за имами са уникални религиозни учебни центрове, породени от необходимостта за подготвяне на кадри за посрещане на религиозните потребности на мюсюлманите за едни кратки срокове. Също така подчерта, че възпитаниците на тези курсове не се задоволяват с едногодишното обучение, което получават, а в резултат на това една част от тях осъзнават нуждата от развитие и продължават обучението си в преквалификационни курсове или във Висшия ислямски институт.
Специалният гост на работната среща проф. Айдън отбеляза, че най-същественият проблем на мюсюлманския свят е образованието, а в частност – религиозното образование. Той подчерта значението на извършваните анализи върху образователните процеси и осъвременяването на разбирането за наука и образование и методите им. Недвусмислено констатира, че образованието и в частност мюсюлманското образование са гарант за просперитета, сигурността, мира и разбирателството.