Проф. Цветан Теофанов: Масовият човек  чете Корана без да вниква в неговото тълкуване

„Книгата на д-р Ариф Абдуллах „The Qurʼan and Normative Religious Pluralism: A Thematic Study of The Qurʼan” ( Коранът и нормативният религиозен плурализъм: тематичен анализ на Корана), допринася както за по-дълбокото вникване в кораничното послание, така и за междурелигиозния диалог. Тя е безспорен успех за българската ориенталистика. Все още рядко се случва наши автори да публикуват свои монографии  на Запад и сам по себе си дори този факт е достатъчен, за да оценим по достойнство радостното събитие, което сега сме се събрали да отбележим”, каза проф. д.ф.н. Цветан Теофанов от СУ.

Докторската монография на д-р Ариф Абдуллах, ръководител на Научноизследователския център към Висшия ислямски институт бе представена в Огледалната зала на СУ „Св. Климент Офридски” по инициатива на Факултет по класически и нови филологии, катедра „Арабистика и семитология“. В представянето участваха още проф. д.ф.н. Владимир Градев, проф. д-р Стоянка Кендерова и проф. д-р Жоржета Назърска.

 По думите на проф. Теофанов, за разлика от други мюсюлмански учени, които усвояват традиционното богословие по брилянтен начин, но се капсулират в него, Ариф Абдуллах е избрал по-трудния път – на аналитико-полемичния дискурс. Той предполага отговор на големия въпрос защо  позитивните истини за исляма в неговите класически постановки днес изглеждат като утопия. Все по-силно звучат твърденията, че „правата вяра” е враждебна, войнствена и агресивна религия, която възпитава фанатици, ксенофоби, главорези, екстремисти и терористи.

Причините, и аргументите за трагичните събития от последните  години и месеци се търсят и намират в Корана. Масовият човек го чете без да вниква в неговото тълкуване и попада на места, които изглеждат като призиви за убийства и сеч и извадени от контекста, всяват страх и ужас. Който дръзне да разсее подобни заблуди, рискува да го обявят за апологет на исляма или поне за откъснат от действителността проповедник.

„ Големият принос на д-р Ариф Абдуллах в обсъжданата монография се състои в това, че той не само набелязва комплексни теоретични въпроси с актуална значимост, но и дава непредубедени, солидно обосновани отговори, които се опират на детайлен критичен анализ на първоизворите – Корана, хадисите, тефсирите, трудовете на мюсюлманските богослови и в не по-малка степен – изследванията на западни учени”, каза още проф. Теофанов.  

Според него Ариф Абдуллах отчита слабостите на традиционния атомистичен подход в кораничната екзегеза, който се ограничава във фрагментирането на текста, загърбвайки контекста, и „не успява да пресъздаде тематично ясна и последователна картина на органичното единство на Корана“. Авторът тълкува глобалната ислямска доктрина за религиозния плурализъм, която изкристализира след комплексния съпоставителен анализ на съвкупността от авторитетни текстове по темата.

 

 „Мисля, че д-р Абдуллах е поел преди всичко голям риск тогава, когато  се е захванал с  тематиката и е именувал по този начин своя труд. Той предизвика в нашата научна среда недоумения, подозрения. Да се занимаваш с религиозен плурализам е явно една традиция, която той взема от своите учители във Великобритания. Тъй като това утвърдено изследователско поле на различни науки  философия, социология, политология, право, история, та дори изследвания на жените и пола. Смятам, че не е безполезно да говорят за религиозния плурализъм и средствата за преодоляване на дискриминацията,  противодействие на религиозни екстремизми и евентуално като инстроментариум  за създаване на кононично и толерантно общество”, каза проф. д-р Жоржета Назърска от УНИБИТ.

Тя смятам, че д-р Абдуллах е приел правилния подход. Това е наистина предизвикателство и възможност да покаже качеството на собствената си подготовка и силата на своето убеждение, като разглежда религиозния плурализъм в, някои от утвърдените модели.  А тези утвърдени модели обикновено разглеждат религиозния плурализъм в политически и философски план. Има се в предвид,  че под религиозен плурализъм най- общо може да се разбира уважение към религиозното различие, може да се разбира увеличаването на това религиозно различие.

Не на последно място по думите на проф. Назърска, тук се коментират  най- често, теоризират  моделите за държавно регулиране на религиозното разнообразие най-вече по посока на забранителни режими  лингвистични , плуралистични и.т.н.  в този смисъл доктор Ариф Абдуллах вместо да говори за религиозната плурализация и нейните нормативни, институционални, културно социални  рамки той предприема изследване от гледна точка на собственото научно поле.

„Едно от достойнствата на книгата е че добре написана, ясна, информативно задълбочена, че ангажира читателя. Личи си че д-р Абдуллах е дълбоко загрижена за това, какъв път ще поемат мюсюлманите днес. Дълбоко загрижен за моралната отговорност която им е поверена”, посочи проф. д.ф.н. Владимир Градев от СУ.

Същевременно според него книгата е важна не само за мюсюлманите но и за немюсюлманите, не просто защото политическия ислям е излезнал като цяло от световната сцена а  защото религията е фундаментална човешка реалност, която изгражда както казва философа Кан човека и културата, без което нито моралното, нито политическите въпроси, самите основи на човешкото съществуване не могат да стоят сами изправени.

„Книгата на д-р Абдуллах  помага за едно по добро задълбочено разбиране. Действително някои съществени въпроси в исляма в миналото и  в настоящето, разширява нашите интелектуални хоризонти. Дава съществен принос в усилията да се намерят реални средства за помирение и разбирателство”, подчерта проф. Градев.