Карън Армстронг: Пратеникът Мухаммед (с.а.с.) подари на човечеството надежда

 

Най-големият в света експерт по история на религиите и автор на множество бестселъри на религиозна тема англичанката Карън Армстронг е надарена с редки достойнства: тя със завидна начетеност и с природен дар говори на обикновен език за сложното.

Карън Армстронг, родена на 14.11.1944 година, е известен религиозен историк, нейните книги са преведени на почти всички световни езици. Живее в Лондон и след събитията на 11 септември 2001 година често се изказва на конференции, в предавания по телевизията, радиото и във вестниците и списанията от двете страни на Атланта, като в положителна светлина обрисува въпросите, свързани с исляма. Участвала е в три документални телевизионни филма за исляма, където се изявява като експерт.

В своите книги тя просто и достъпно разкрива историята за единобожието, говори за пратеника Мухаммед (с.а.с.) и Корана, обяснява сложните за западния жител ислямски понятия и категории. В своите публични изказвания тя не по-малко красиво довежда до слушателите красотата на исляма. Това показва, че тя е обективен човек, който реално разсъждава и не е обзет от предубеждения.

За отношението на Армстронг към исляма говорят цитати от нейните публикации:

 

За Пратеника (с.а.с.)

„Мухаммед (с.а.с.) е бил човек, който се е сблъскал с абсолютно безнадеждна ситуация. На целия континент хората постоянно се убивали един друг в безкрайните и безнадеждни стълкновения заради кръвно отмъщение, попадайки в хомота на насилието и войната. Обществото се е плъзгало към пропастта, без да се вижда никаква надежда. И именно той донася надеждата. В продължение на 23 години Мухаммед е донасял мир и навявал надежда в Арабия и нов маяк за целия свят.

Той дошъл, за да предупреди хората от Мека и нейните околности и своето собствено племе Курайш да се обединят и така те да създадат по -справедливо и достойно общество, възстановявайки старите племенни ценности като грижа за бедните, сираците, вдовиците, угнетените. Той е донесъл на хората нравствено, морално, етично и социално послание: ние сме равни пред Бога и сме длъжни да се отнасяме един към друг с добро, със състрадание, съчувствие и справедливост.

 

За джихада.

Откъс от книгата „Мухаммед (с.а.с.): история на Пратеника“

„На Запад често представят Мухаммед (с.а.с.) като върховен главнокомандващ, размахващ меч, за да може със силата на оръжието да наложи исляма над съпротивляващите се. В действителност всичко е точно обратното. Коранът е започнал да призовава мюсюлманите от Медина към участие в джихад. Коренът на думата “джихад“ се подразбира повече като „свещена война“. Това означава физически, морално, духовно и интелектуално усилие в борбата. В арабския език има много думи за обозначаване на война: харб (война), сира‘а (бой), ма‘арака (битка) или катл (убийство), които в Корана биха могли да се използват, ако достигането на целта е било със средствата на войната. Вместо това той е избрал не толкова конкретно, но многозначно с широк диапазон на оттенъците дума – „джихад“.

Джихадът не е от петте стълба на исляма, въпреки общо разпространеното на Запад мнение, че това е едва ли не главната опора на религията. Посвещавайки себе си на борба на всички фронтове – морален, духовен и политически – това е било и остава дълг на всеки мюсюлманин. Те са призовани да създадат в съответствие с Божията промисъл справедливо и достойно общество, в което няма да има експлоатация на бедните и слабите. Военни действия може да има, които понякога са необходими, но те са само малка част от джихада или борбата. Съгласно известен хадис на Пророка (с.а.с.), връщайки се от битка казал: „Ние се връщаме от малък джихад и отиваме към голям джихад.“, в трудна и решителна борба, да победим в себе си и своето общество силите на злото във всички негови прояви на всекидневието. Мюсюлманите уважават миротворческите проповеди на Иисус (мир нему), но допускат понякога необходимостта от употребата на сила. Ако на тираните и безнравствените режими не се оказва военна съпротива, злото ще обхване целия свят. 

Болшинството християни биха се съгласили с такава концепция за справедлива война, признавайки че това е единственото ефективно средство за борба срещу Хитлер или Чаушеску – нова е силово противодействие и въоръжена борба, вместо да бъде пацифистична религия на принципа „Ако те ударят по едната страна, подложи и другата“. Възможно е мюсюлманите да чувстват за техен свещен дълг да защитават слабите и угнетените. Това е техен неизменен отклик на идеалите на Корана.

 

За Пратеника (с.а.с.) и Хатиджа (Аллах да е доволен от нея)

Мухаммед (с.а.с.) винаги и много настоятелно е потвърждавал тава, че той не е божествена личност и винаги е предупреждавал своите последователи да не правят това, което християните са направили с Иисус (мир нему) да го възвисят и той да стане едва ли не божество. Той е бил обикновен човек и мюсюлманите са го приемали точно като такъв напълно сериозно.

Те потвърждават, че Мухаммед (с.а.с.) се явява съвършен и най-добрият човек. Ако можехме да видим Мухаммед (с.а.с.), бихме разбрали колко съвършен го е създал Творецът. Той винаги е бил на страната за защита правата на жените. Когато любимата на Мухаммед (с.а.с.) жена Хатиджа (Аллах да е доволен от нея) починала, това за него било много силен удар. Според мен той цял живот скърбял за нея.“

 

За Корана

«…Мухаммед (с.а.с.) се почувствал като че ли напълно обгърнат от божието присъствие, това било ангел, който го държал силно в своите обятия и той почувствал сякаш всичките му сили са изсмукани от тялото и тогава един глас му казал: „Чети!“, на което Мухаммед (с.а.с.) отвърнал „Аз не умея да чета“. Гласът отново казал: „Чети, чети!“ и го стиснал толкова силно, че той останал без сили и тогава почувствал първите вдъхновени думи на новото послание на арабски език, които излезли от неговата уста. Така ислямът тръгнал по света.... Когато той се огледал, видял, че до него е бил архангел Джибраил (Мир нему) - не просто един ангелски образ, а и присъствие, сила  и битие. Ето как удивително, чудесно, по съвършен и неописуем начин Бог ни дава известие за себе си...

Коранът се явява като прекрасна и най-удивителната реч, която на никой друг език не може да се преведе и разтълкува, тъй като той Коранът е низпослан на арабски език, което само по себе си е удивително. Когато първите мюсюлмани чули Корана, те с отворени сърца приели посланието на Пратеника (с.а.с.). 

 

Приела ли е Карън Армстронг исляма?

Карън Армстронг красиво и интересно осъществява междурелигиозния диалог, тъй като тя пише и говори за това, с което е свързана работата й, с нейната професионална дейност. Но когато такива високообразовани представители на западната интелигенция открито и непредубедено представят на света исляма и неговите идеи, възможно е самите те без да подозират да правят своето приобщаване към исляма. Изказванията и книгите на Карън Армстронг радват мюсюлманите, имащи възможност да се запознаят с нейните работи и даже дават повод да се мисли, че тя е приела исляма. 

Това оживено се обсъжда от участниците в англоезичната ислямска блогосфера, но официално потвърждение за това няма. Всевишният Аллах знае по-добре, а ние трябва да изразим нашата благодарност към Карън Армстронг за нейния професионализъм и открити размишления и да й пожелаем всичко най-хубаво.

 

Източник: Islam.ru

 

 


© Мюсюлманско изповедание. Всички права запазени.